Teknisk förvaltning och felanmälningar

Styrelsen hanterar frågor och felanmälningar gällande

•        Städning

•        Avfallshantering

•        Gårds- och markytor

•        Trafik och parkering

Styrelsen når du enklast med e-post till styrelse@spiikensbacke.se. Det går även att lägga ett brev i brevlådan bredvid batteriholken på väggen i det högra soprummet eller ett brev i styrelsens postfack, Skolgatan 7 (Skolhuset). Telefonnummer till styrelsens medlemmar finns i avsnittet Styrelse under Föreningen.

Om man upptäcker parkering som bryter mot reglerna, kan detta även anmälas direkt till Parkman AB på tel. 08 – 734 9000. Parkeringsbolaget gör sedan en kontroll.

Riksbyggen sköter den tekniska förvaltningen i övrigt.

OBS! Vid vissa leveransstörningar och för att få aktuell information, kan man kontakta några teknikleverantörer direkt (se längre ned på denna sida).

Kontakta Riksbyggen om Du vill göra en felanmälan eller har frågor gällande

•        Lägenhet

•        Trapphus

•        Sophus

•        Namnskyltar vid lägenhetsdörren

•        Postbox

•        Porttelefon

Felanmälan till Riksbyggen dygnet runt, tel. 0771 – 860 860 eller via Riksbyggens webbplats, www.riksbyggen.se.

Läs även på Riksbyggens hemsida hur man skaffar inloggningsuppgifter för att som boende skaffa åtkomst till föreningsinformation på kundwebben.

OBS! Som nyinflyttad behöver du inte teckna nytt avtal om elleverans. Föreningen har ett gemensamt elabonnemang med individuell mätning och debitering (IMD). Det betyder att de boende får en faktura från Riksbyggen för sina elkostnader tillsammans med fakturan för bostadsrättens månadsavgift.

För den händelse att temperaturen i lägenheter blir för låg p g a fel i värmedistributionen, har föreningen ett antal elektriska värmeelement i reserv, som tillfälligt kan lånas av de boende.

Jour (akuta fel under icke kontorstid)

Jourmontörer kan kontaktas via Riksbyggens vanliga felanmälan på tel. 0771 – 860 860 vid akuta fel kvällar och helger. Om ett problem inte kan vänta till vardag och ordinarie arbetstid skickar Riksbyggen ärendet vidare direkt till jouren som sköts av Securitas Jourmontör.

Självklart ska man inte tveka att kontakta jouren om läget är akut och allvarligt men tänk på att jourutryckningar är betydligt dyrare än åtgärder under dagtid på vardagar. Om felet är förorsakat av den boende själv eller gäller något som denne har underhållsansvar för enligt stadgarna kommer den boende att bli fakturerad för utryckningen.

Skadedjur

I föreningens fastighetsförsäkring ingår bland annat ett skydd mot skadedjur. Detta hanteras av Anticimex.

Har ni problem med skadedjur i den egna bostaden eller tillhörande utrymmen som förråd kan ni själva kontakta Anticimex på tel. 0770 – 188 739.

Har ni observerat skadedjur i föreningens allmänna utrymmen eller i utemiljön i anslutning till husen måste anmälan göras av föreningen. Kontakta i dessa fall primärt styrelsens samordnare i dessa frågor Pontus Hagström (kontaktuppgifter finns i avsnittet Styrelse under Föreningen). I andra hand kan styrelsen informeras via mejl (styrelse@spiikensbacke.se). Styrelsen ombesörjer därefter nödvändig anmälan till Anticimex och uppföljning av ärendet.

Särskilda kontaktuppgifter leverantörer

Bredband:

Stockholms Stadsnät

Felanmälan bredbandsuppkoppling, tel. 08 – 501 220 10.

Kabel-TV:

Tele2 (tidigare Com Hem)

Felanmälan Kabel-TV, tel. 90 222.

Hissar:

Stockholms Hiss- & Elteknik

Felanmälan hissar, tel. 08 – 779 53 53.

.

Norrenergi (leverans av fjärrvärme och varmvatten)

Vid avsaknad av varmvatten (om felet inte är lokalt i fastigheten), tel. 08-475 04 00.

Låsservice:

Råsunda Lås AB, Solna Tel. 08 – 684 084 60

Sundbybergs Stad

Här finns uppgifter om boendeparkering, bibliotek, evenemang, hantering av miljöfarligt och annat avfall mm. Tel. 08 – 706 80 00, www.sundbyberg.se.

Älvsjö Markis & Persienn

Tel. 08 – 647 81 00, e-post info@amop.se

Avfall och återvinning

Tel. 08 – 505 80 400, www.sorab.se.