Nyckelsystem, kodbrickor och porttelefoner

Nycklar och kodbrickor

Föreningens nyckelsystem är spärrat, vilket innebär att eventuella extranycklar måste beställas av de boende personligen enligt nedan. Utöver nycklar disponeras för varje lägenhet kodbrickor (tagg) som öppnar den egna porten, porten till närmaste tvättstuga och till källsorteringshuset (sophuset) samt till den egna postboxen. Har man garageplats passar samma tagg dessutom till garageporten. Till garageporten kan också en fjärrkontroll användas.

Vid beställning av lägenhetsnycklar och taggar och eventuell fjärrkontroll kontaktas föreningens nyckelansvarige Pontus Hagström i styrelsen via mejl pontus@spiikensbacke.se, med kopia till styrelse@spiikensbacke.se. Om mejl inte kan användas kontaktas Pontus via telefon 076-102 8719. I vissa fall får man sedan själv hämta en beställd nyckel hos låsfirma Råsunda Lås.

Lås till lägenhetsförråd och eventuella extraförråd är den boendes eget ansvar.

Den som avflyttar från en lägenhet ska överlämna nycklar samt kodbrickor/taggar till den nya lägenhetsinnehavaren. 

Det är därför mycket viktigt att du som flyttar in förvissar dig om att du får samtliga nycklar av den som du har övertagit lägenheten av. Du ska få/ha fått följande nycklar/brickor:

  • Dörrnycklar märkta nLmm, där n är husnumret 1,2,3 eller 4 och m identifierar lägenheten
  • Hushållsnyckel märkt HN, som går till källare och tvättstuga
  • Cykel/barnvagnsrumsnyckel märkt BC
  • Samtliga kodbrickor (taggar).
  • Nyckel till bokningscylindern för tvättstugan.

Antalet nycklar kan variera beroende på hur många extranycklar som tidigare lägenhetsinnehavare har anskaffat. Det går att verifiera via Råsunda Lås hur många uppsättningar lägenhetsnycklar som finns uttagna. Också antalet taggar kan variera, beroende på antalet personer i det tidigare hushållet. Antalet taggar går att verifiera via kontakt med Pontus Hagström.

I samband med inflyttning behöver föreningen uppgifter om hur många taggar som lämnats över av föregående lägenhetsinnehavare, om eventuellt fler taggar önskas, uppgift om vilka telefonnummer som man vill koppla till porttelefonsystemet mm.

Det är därför viktigt att man som nyinflyttad alltid kontaktar föreningens nyckelansvarige för avstämning.

Om man som lägenhetsinnehavare tappar bort en kodbricka (tagg) kan en ny bricka erhållas till en kostnad av 200 kr. Kontakta Pontus Hagström så att förlorad kodbricka kan spärras. Ersättningen ska betalas in till Riksbyggens plusgiro 502655-4, märk inbetalningen med föreningens nummer 231195 samt med uppgift om vad inbetalningen avser. Detsamma gäller vid ev. förlust av fjärrkontroll till garage (kostnaden är då 800 kr). Kontakta alltid först Riksbyggens kundtjänst för överenskommelse om betalningsrutiner.

Porttelefoner

Föreningens porttelefoner är av system Axema. Axema portelefoni bygger på IP-telefoni och de boendes mobiltelefoner eller fasta telefon går valfritt att koppla upp.

Handhavande av porttelefonen

En besökare kan med porttelefonen ringa upp en boende, som kan öppna porten med sin telefon. Uppringningsfunktionen finns endast i portdosorna vid entrédörrarna.

Besökare

  1. Sök person med Pil upp/Pilnedknappar
  2. Tryck på Ringknapp

Boende

Öppna porten genom att trycka på 5 i telefonens  knappsats.

Om du vill ändra telefonnummer till porttelefonen ska du anmäla det till Pontus Hagström i styrelsen (mobil 076 – 102 8719).